Řízené služby pro videokomunikaci

Zveřejněno:

Komunikace za využití obrazových přenosů, tedy videokomunikace již není nic nezvyklého, zejména pak ve firemním prostředí. Mezi hlavní věcné výhody přenosu obrazové složky patří především „vidění se“, a tedy možnost ovlivňovat způsob komunikace dle konkrétní situace. Důležitým přínosem je také přenos obrazu živých scén – od nákresů na tabuli až po záznam z pracovní plochy počítače.

Vedle těchto výhod jsou ale důležité i ekonomické přínosy, které jsou zpravidla tím zásadním jazýčkem na vahách při rozhodování o zavádění jakékoli technologie. Díky videokomunikaci lze minimalizovat nutnost služebních cest, je možné výrazně zjednodušit dlouhodobé plánování a pořádat virtuální porady ad-hoc, na operativním základě. Stále více firem navíc řeší i minimalizaci uhlíkové stopy, čili snížení vygenerovaného oxidu uhličitého.

Technologie nestačí

Technologie umožňující videokomunikaci jsou ovšem pouhým základem a samy o sobě nejsou zárukou dlouhodobého využívání a generování požadavků na další rozvoj. Tím nejdůležitějším je opravdové přijetí videokomunikace koncovými uživateli včetně pochopení přínosů a výhod. Na druhou stranu bychom neměli zapomínat na to, že někdy je odmítání způsobeno snahou i nadále zneužívat služebních cest, například pro vyřízení soukromých záležitostí.

Aby koncoví uživatelé přijali videokomunikaci za svou, nesmí pro ně existovat žádná technologická bariéra, ovládaní musí být dostatečně jednoduché a funkční. Existuje pravidlo tzv. zlatých dvou minut, které říká, že nepodaří-li se navázat konferenci do dvou minut od plánovaného začátku, zájem o účast a další využití rapidně klesá. Každý má přece k dispozici telefon, případně elektronickou poštu.

Řízené služby všeho druhu

Při dlouhodobých a opakujících se problémech dojde k odmítání videokomunikace a management bude mít snahu další rozvoj utlumit. Řešením zajišťujícím vysokou kvalitu komunikace využívající obrazovou složku mohou být tzv. řízené služby pro videokomunikaci. Tyto služby zbavují zákazníka starostí se správou videokonferenčních systémů a zcela se zaměřují na dosažení maximální míry přijetí koncovými uživateli, což ve svém důsledku přináší také maximální návratnost vynaložených investic.

Řízené služby pro videokomunikaci mají v podání společnosti Dimension Data dvě základní úrovně. První je službou servisního typu – provozního řízení a pokrývá především dohled, nepřetržitou podporu v místním jazyce, řešení krizových situací a tvorbu statistických výstupů pro vyhodnocování efektivity.

Druhá úroveň je označována jako zprostředkovatelské služby a využívá aktivní článek, vyhrazeného asistenta. Ten v návaznosti na požadavek zákazníka naplánuje videokonferenci, připraví vše potřebné včetně prověření kvality linek a koncových zařízení. V případě potřeby komunikaci řídí a dohlíží na její průběh. Jakékoli relevantní problémy řeší okamžitě. Podle charakteru zákazníka může být součástí služby i dohoda o mlčenlivosti.

Cílem řízených služeb ale není jen zajištění dostatečné kvality a stability. Důležitým přínosem je také to, aby zákazníci v budoucnu dokázali efektivně využívat nových možností – například mobilních videokonferencí.

Co SLA?

V souvislosti s libovolnou službou servisního typu se velmi často hovoří o tzv. SLA (Service Level Agreement) pokrývající problematiku dostupnosti. Jinak tomu není ani v případě řízených služeb pro videokomunikaci. Nicméně je třeba připomenout, že lze velmi jednoduše využít záložních způsobů komunikace a vysoká dostupnost tak nemusí vždy být klíčovým ukazatelem. Míra dostupnosti je navíc ovlivněná řadou faktorů, zejména kvalitní datovou konektivitou. Dosavadní zkušenosti ukazují, že postačující dostupnost se pohybuje okolo hranice 99 procent.

Co to stojí?

Rozsah služeb a parametry dostupnosti jsou vedle počtu koncových zařízení hlavními ukazateli pro stanovení výsledné ceny, obvykle hrazené měsíčně. Délka kontraktu je v ideálním případě jeden kalendářní rok. Dvanáct měsíců je totiž dostatečně dlouhá doba zohledňující nárazová specifika například v podobě svátků a dovolených a současně není mimo možnosti IT rozpočtů.

Společnost Dimension Data nabízí v souvislosti s videokomunikací kompletní pokrytí potřebných služeb, od plánování přes vybudování či využití komunikační infrastruktury až po prodej nebo pronájem koncových zařízení. V ideálním případě je plnění zahájeno do třiceti dní od podpisu smlouvy, ale vždy záleží na konkrétních podmínkách a omezeních.

Josef ŠIMRAL

Josef ŠIMRAL

Managed Services Leader
Dimension Data Czech Republic

Ve společnosti Dimension Data působí od roku 2008. Ve své profesi zodpovídá za oddělení Managed Services, tedy řízených služeb technické, provozní a konzultační podpory. Z pozice hlavního konzultanta navrhuje servisní programy odpovídající unikátním potřebám klientů.

Téma aktuálního čísla

ZÁKAZNICKÁ ZKUŠENOST

Kontakt

Dimension Data Czech Republic s.r.o.
Na Hřebenech II 10
140 00 Praha 4
Tel: +420 255 770 111
Email: info.cz@dimensiondata.com
www.dimensiondata.com