Tour pod analytickým drobnohledem

Zveřejněno:

Každý fanoušek cyklistiky už asi ví, že na oficiálním webu Tour de France může sledovat pohyb jednotlivých závodníků v reálném čase a má k dispozici i řadu dalších informací včetně podrobností o tom, v jaké skupině daný závodník je a jaké jsou mezi skupinami rozestupy. Za zmínku určitě stojí fakt, že stejné informace využívají i další zpravodajské kanály včetně televize a také samotné závodní týmy.

Možná se ptáte, jak vlastně je možné pohyb tolika lidí monitorovat a prakticky okamžitě o něm s tak vysokou mírou podrobností informovat. Odpovědí je Internet věcí.

5 způsobů, jak Tour de France vítězí v digitálním závodu v roce 2017.

Vše začíná na úrovni snímačů umístěných v malé krabičce pod sedlem kola každého závodníka. A přestože množství sledovaných údajů neustále poroste, základem jsou a budou lokalizační informace zajišťované jednotkou GPS. Součástí snímače je i akcelerometr, gyroskop a teplotní čidlo. K dispozici jsou tedy i informace o náklonu cyklisty nebo o jeho momentálním zrychlení. Zajímavostí je, že vůbec poprvé se tyto snímače objevily na Critériu de Dauphiné v roce 2015.

Ze snímače data putují do osobních aut doprovázejících peloton a z nich jsou vysílána do retranslačního vrtulníku, který se pohybuje nad cyklisty. Vrtulník pak data posílá dál k analytickému zpracování do tzv. datových kamiónů – big data trucků. Mobilní analytické centrum zároveň vyhodnocuje i polohu jednotlivých závodníků a zpět do vrtulníku odesílá informaci o tom, kde přesně a v jaké výšce se má v danou chvíli vrtulník pohybovat – cílem je pokrýt celé závodní pole, od uprchlíků až po nejpomalejší odpadlíky. Podobné informace samozřejmě dostávají i doprovodná auta. Velmi důležité je také rozmístění datových center v kamionech, které se během etapy nepohybují. U nich je nezbytné již před startem etapy co nejpřesněji určit stacionární polohu, aby mohly být neustále na příjmu. Z datových center, která jsou napěchována servery s ohromnou výpočetní kapacitou, pak zpracovaná data putují na cloudové úložiště, odkud je čerpají organizátoři, televize, média i cyklistické týmy.

Takto probíhá tok dat od závodníků až k médiím a fanouškům.

Data jsou k dispozici skutečně v reálném čase, maximální zpoždění nepřekračuje 500 milisekund. Všechny přenosy i data jsou navíc důkladně zabezpečené, aby je nemohli napadnout kybernetičtí zločinci – takových pokusů bylo jen při loňském ročníku Tour de France více než milión.

Nesporným technickým skvostem celého řešení společnosti Dimension Data je big data truck – robustní mobilní datové centrum, které pojme 22 lidí a mimo jiné se skládá z 10 televizních obrazovek, 10 stolů, 20 židlí a 1 kuchyňky. Celý kamión váží 28 tun při délce 16 a výšce 6 metrů a pohání jej motor o výkonu 460 koní. Možná jen minimum fanoušků přitom vlastně ví, jak moc komplexní spojení různorodých technologií jim umožnilo prožít naprosto jedinečný sportovní zážitek odpovídající digitálnímu věku. Ale to vůbec nevadí, důležité je, že se to podařilo a společnost Dimension Data mění spolu se svými partnery svět k lepšímu. A to nejen ten sportovní.


Pro více informací k revolučnímu způsobu sledování závodu navštivte www2.dimensiondata.com/tourdefrance nebo sledujte twitter @DimensionData.
Pro aktuální data ze závodu sledujte @letourdata.

Téma aktuálního čísla

ZÁKAZNICKÁ ZKUŠENOST

Kontakt

Dimension Data Czech Republic s.r.o.
Na Hřebenech II 10
140 00 Praha 4
Tel: +420 255 770 111
Email: info.cz@dimensiondata.com
www.dimensiondata.com